Pagini

duminică, 28 iulie 2013

Actiuni criminale - Pierderea aeronavei Kanishka

Extremistii Sikh,actionand dupa o perioada de de tensiuni extreme intre comunitatile Sikh si Hindu, au incercat si reusit sa arunce in aer Zborul 182 din cadrul Indian Airlines .
Zburand la 9449 m deasupra Oceanului Atlantic, se afla Air India 747 VT-EFO, denumit Kanishka, care opera Zborul 182 pe ruta de est ce lega India de Canada.
Kanishka urma sa aterizeze pe aeroportul Heathrow din Londra la ora 8:30. Avionul era in intarziere cu 1 ora si 45 de minute din cauza unei opriri la Toronto pentru a se monta un motor de rezerva - pe un punct de acrosare special - pentru pozitia motorului 3 situat sub aripa stanga, la interior.
La ora 07:05 GMT, Zborul 182 a luat contact cu turnul de control al traficului aerian de la Shannon. Pozitia avionului era 51 grd. N, 15 grd. W, zburand la altitudinea de 9300 m si intr-un vant moderat, cu o viteza de 962 km/h . Totul era normal . La ora 07:14:01 GMT insa, operatorii de la turnul de control din Shannon au auzit in casti un clic scurt al butonului de transmisie. In aceasi secunda Zborul 182 a disparut brusc de pe ecranul de radar.
In zilele urmatoare, 5% din structura totala a avionului, alaturi de 131 de trupuri umane au fost recuperate de vasele de salvare si duse la centrul de coordonare a accidentului care a fost infiintat la Cork. Nava britanica de salvare Gardline Locator, avand la bord un sonar sofisticat si nava franceza Leon Thevenin, care desfasura cablu marin, echipata cu un mini-submarin, au reusit sa recupereze sistemul de inregistrare date de zbor (Flight Data Recorder -FDR) si sistemul de inregistrare voce din cabina(Cockpit Voice Recorder -CVR). Aveau la dispozitie 30 de zile inainte ca bateriile balizelor acustice montate pe echipament sa expire. Ambele sisteme de inregistrare au fost recuperate de pe fundul marii pe 10 iulie.

Dezintegrat
Pe 16 iulie, cutiile CVR si FDR au fost examinate de o echipa de specialisti in siguranta avioanelor reunita la Bombay. Rezultatele au fost sinistre. La exact ora 07:13:01, ambele sisteme de inregistrare s-au oprit brusc. Acest lucru nu putea insemna decat ca tot compartimentul electric al Zborului 182 a fost distrus complet si instantaneu, cauza cea mai probabila fiind o bomba.
Unii experti au crezut ca pierderea brusca a alimentarii electrice, plus faptul ca usa din fata pentru incarcarea bagajelor a fost gasita desprinsa  sugerau zona din spatele partii anterioare a aeronavei ca fiind locul exploziei. 
Dar in Canada, investigatiile conduse de RCMP au adus la lumina probe solide ale unui atac terorist pus la cale de membrii Sikh. Incepand cu data de 16 iunie, au fost facute mai multe rezervari sub numele Singh, pentru a determina acceptarea unor bagaje la bordul Canadian Pacific Air Lines Flight 003 si Air India Flight 182. Numele de Singh (care inseamna "Leu") este comun pentru toti Sikh - intr-adevar cei doi capitani aflati la bordul avionului Kanishka il purtau - dar doi dintre cei trei implicati in rezervari aveau initialele " L " si "A" si se potriveau descrierii lui Lal Singh si Ammand Singh, ambii fiind suspectati de FBI pentru incercarea de asasinat asupra lui Rajiv Gandhi. Prin rezervarea la zborurile care aveau legatura cu cursele 003 si 182, teroristii au reusit sa dea peste cap sistemul de verificare a pasagerilor si au transferat la bord bagajele fara ca ei sa urce.

Responsabilitatea terorista
In Japonia, expertii criminalisti au descoperit ca bomba de pe Narita fusese ascunsa intr-un radio Sanyo AM/FM, cu seria FMT 611K. Toate cele 2000 de bucati fusesera trimise din fabrica Sanyo pentru a fi vandute la Vancouver in 1979. Cercetarile facute de RCMP au stabilit ca unul dintre aceste modele invechite a fost vandut catre doi membri Sikh la inceputul lunii iunie, cu doar trei saptamani inainte de explozie. Din cauza modelului invechit, carcasele aparatului de radio erau suficient de mari pentru a adaposti explozibilul si ceasul declansator. O analiza a orarului companiei aeriene a convins innvestigatorii politiei ca bombele au fost puse sa explodeze simultan, cat timp avioanele erau la sol la Tokyo si Londra; dar deoarece atat Canada cat si Marea Britanie trecusera la ora de vara si pentru ca Zborul 182 a fost intarziat la sol in timp ce se monta motorul suplimentar sub aripa, planul a mers prost.
Dupa un exercitiu de salvare extraordinar care a avut loc in octombrie, in care s-au recuperat 20 de piese importante din epava, au fost gasite alte dovezi ale teoriei unei explozii cu bomba. Printre resturi se aflau perne de scaun arse, picioare de scaun deformate, iar o sectiune din podeaua cabinei avea forma unei cupole.
In Ianuarie 1986, un raport al Comitetului Canadian pentru Siguranta Aeriana(Canadian Air Safety Board - CASB) sustinea ca : ,, Exista suficiente dovezi si alte probe care sa indice ca evenimentul initial a fost o explozie...in compartimentul frontal de bagaje. Aceasta dovada nu este decisiva. Cu toate acestea, probele nu conduc la o alta concluzie ."
Doar corpurile a 131 de persoane dintre cele 329 aflate la bord au fost recuperate.